Debat og politik

Mens trafikken støjer er handlingen larmende tavs

Debatindlæg af Anders Wolf Andresen 

Helt ærligt – jeg undres. Jeg undres over, at der tilsyneladende sker så lidt, når det handler om infrastrukturen i Hvidovre. Det er fem år siden, at vi i SF bragte forslaget om en metro til Hvidovre frem. Alle i Hvidovre er enige, men det virker ikke rigtigt som om socialdemokraterne, der også er regeringsparti for alvor har gjort den indflydelse gældende, der skal til for at få det til at ske. Vi i SF har foreslået en forundersøgelse af metroen til Hvidovre og har bragt det ind til vores folk på Christiansborg, det samme har konservative i Hvidovre, men ingen offentlig melding fra Socialdemokraterne om det.

Forslaget om en overdækning af Holbækmotorvejen med fjernvarme-producerende solceller og boliger har vi også bragt ind på Christiansborg til vores folk i forbindelse med trafikforhandlingerne. Hvis vi lykkes med den Hvidovre-model, hvor lokale boligselskaber og grundejere involveres i at løse et støjproblem gennem et energifællesskab, så har vi en model som vi også bør sætte i værk over Amagermotorvejen, så støjen omkring Strandmarkskvarteret og den sydlige del af Hvidovre kunne mindskes betydeligt. Fint at socialdemokraterne har et forslag på kommunalbestyrelsesmødet 25. maj om at “ administrationen afsøger mulighederne for overdækning af motorvejene”. Det støtter vi selvfølgelig i SF, for vi har selv tidligere foreslået at vi skulle se at få overdækningen på dagsordenen i de relevante kommunale udvalg, men det skal åbenbart gå over et socialdemokratisk medlemsforslag før det kan ske. Anden handling end det meget korte medlemsforslag har vi ikke set.

Det var helt tilbage i Folketingsvalgkampen, hvor socialdemokraternes lokale folketingsmedlem, Morten Bødskov, der i dag er skatteminister, var forbi Hvidovre for at love, at Linje E også skulle stoppe her igen, for at forbedre den kollektive trafik i Hvidovre. Han har også været forbi Friheden station igen sammen med de lokale socialdemokrater for at promovere regeringens infrastrukturplan. Den indeholder dog desværre intet om metro eller overdækning af motorveje til Hvidovre, men en såkaldt BRT-bus, der ikke dækker vores behov for at komme på metronettet. Vi har også set ministeren besøge lokale virksomheder i Hvidovre Avis. Men hvad er det egentligt blevet til med handling, der gavner Hvidovre? Stopper linje E som lovet? Nej! Er der kommet en forundersøgelse for metroen? Nej! Er der sat bare en ekstra meter støjskærm op i Hvidovre, siden staten blev tvunget til det på en kort strækning i forbindelse med Ringstedbanen? Nej! Så alt i mens trafikken støjer mere og mere i Hvidovre, så ville jeg håbe på mere handling, ikke tomme løfter eller larmende tavshed. Jeg bryder mig egentligt ikke om at være negativ, og jeg vil gerne anerkende at vi kører forsøg med nedsat hastighed på Holbækmotorvejen, som jeg håber bliver permanent. Men jeg undres gevaldigt over, at Hvidovres interesser ikke kan varetages bedre.

Kommentarer